Wat kan ik doen om meer leads te genereren?

Dat is een hele belangrijke vraag die vaak gesteld wordt. Want hoe kun je nou eigenlijk meer leads genereren? En hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit van deze leads op en top is? Want laten we wel wezen, niet alle leads zijn ook interessant of van goede kwaliteit. 

Wat zijn leads en wat zijn prospects?

Er zijn twee begrippen die je heel veel hoort in de wereld van online marketing. Vooral als het over websites en leads genereren gaat. Dit zijn leads en prospects. Veel bedrijven halen deze begrippen door elkaar, maar ze zijn in de basis toch compleet anders!

Een lead is namelijk een bezoeker van je pagina of je sociale media die een spoor voor je achterlaat in de vorm van een naam of emailadres. Leads genereren betekent dus dat je meer mensen hun informatie af laat staan. Iemand die je pagina bezoekt en vervolgens weer vertrekt is dus geen lead. Een lead kun je achteraf een mailtje sturen, bellen of opzoeken. Het zijn mensen die interesse hebben getoond in je bedrijf en potentiële klanten kunnen zijn. Leads zijn geen prospects maar kunnen dit wel worden. Wanneer je een goede lead hebt, kun je de informatie van deze persoon namelijk doorsturen naar je salesteam of salesman die er vervolgens voor zorgt dat deze mensen worden gebeld en wat kopen. Op het moment dat de informatie van de lead wordt overgeheveld aan het salesteam wordt hij of zij een prospect. Namelijk een klant in wording.

Leads genereren, hoge en lage kwaliteit leads.

Dit is een lastige vraag, omdat het vrij moeilijk is om dit vast te stellen wanneer je leads genereert. Kwaliteit gaat niet om de manier waarop je de leads genereert, maar wel om het type leads dat je genereert. Een lead van hoge kwaliteit betekent eigenlijk een lead die een grote kans van slagen heeft. Dus een persoon die hoogstwaarschijnlijk een klant kan gaan worden. Aan de andere kant hebben we dan dus een lage kwaliteit leads. Dit zijn leads die zich bijvoorbeeld  inschrijven voor een nieuwsbrief, maar verder totaal geen interesse hebben in je producten of bedrijf. 

Leads genereren, enkel hoge kwaliteit leads!

Hoe kun je leads genereren van hoge kwaliteit? Door bijvoorbeeld niet één algemene nieuwsbrief aan te bieden, maar een aantal specifieke brieven die niet alleen je bedrijf en producten beschrijven, maar de er ook diep op ingaan. Zo kun je een brief hebben over product 1 en een brief over de technische veranderingen in het bedrijf, et cetera. Zo weet je namelijk dat de mensen die zich inschrijven voor een dergelijke nieuwsbrief weldegelijk interesse hebben in dit product of de lijn. Waarom zou je jezelf anders inschrijven voor een dergelijke nieuwsbrief? Daarnaast kun je nu heel makkelijk de verschillende leads uit elkaar houden. Het sales team kan ook beter op deze mensen inspelen, omdat zij weten waar hun interesses liggen. Een lead die via de motorsport nieuwsbrief komt zal op andere verkoop zitten te wachten dan een leads die zich heeft ingeschreven voor de financial planning nieuwsbrief. Zo kun je dus diverse en hoge kwaliteit leads genereren.