Behandelingen Voor Slapeloosheid

Slapeloosheid is een toestand waarbij iemand problemen heeft om in te slapen, of om een goede nachtrust met kwalitatief hoge slaap te krijgen. Ongeveer dertig procent van de gehele bevolking heeft ooit in hun leven met een slapeloze nacht te maken gehad, en ongeveer tien procent lijdt onder chronische slapeloosheid.

Vele mensen zien slapeloosheid als een slaapstoornis, maar slapeloosheid is eigenlijk meer een toestand of een symptoom in plaats van een op zichzelf staande ziekte, en moet dus serieus genomen worden. Over het algemeen gesproken wordt slapeloosheid gekenmerkt door een onvermogen om in slaap te vallen of in slaap te blijven. Slapeloosheid wordt echter niet bepaald aan het aantal uren slaap dat je gekregen hebt, maar hoe je je voelt na de slaap. Dus als je je nog moe of slaperig voelt na 8 uur slaap, kun ook jij misschien onder slapeloosheid lijden.

Er zijn drie soorten slapeloosheid, gebaseerd op de lengte van tijd dat de symptomen aanhouden. Slapeloosheid die minder dan een week aanhoudt wordt overgaande slapeloosheid genoemd en wordt meestal veroorzaakt door een storing in het normale slaappatroon door jetlag, veranderingen in de slaapomgeving, of emotionele factoren zoals stress vanwege werkeloosheid. Sommige medische stoornissen dragen ook bij aan overgaande slapeloosheid.

Symptomen die één tot drie weken aanhouden wordt ook wel korte termijn slapeloosheid genoemd. Stress, zorgen of andere emotionele factoren zijn de meest voorkomende oorzaken van dit soort slapeloosheid.

Wanneer de symptomen langer dan drie weken aanhouden wordt het aangeduid als chronische slapeloosheid. De oorzaak van deze vorm van slapeloosheid is meestal chronische medische ziektes of biologische en levensstijlfactoren.

Het eerste wat je moet doen wanneer het gaat om slapeloosheid is precies bepalen wat het veroorzaakt, en dan een behandeling bepalen die het elimineert. Behandelingen voor slapeloosheid kunnen bijvoorbeeld gedrag- en levensstijlveranderingen inhouden, of zelfs medische behandelingen, afhankelijk van de toestand van de patiënt. Over het algemeen is het advies om van slapeloosheid af te komen je te richten op de ontspanning en ontstressen van het lichaam. Ook ademhalingsoefeningen en een positieve houding aannemen kunnen bijdragen aan de eliminering van slapeloosheid. Bepaalde toestanden kunnen ook medisch hulp nodig hebben met medicijnen op recept. Antidepressiva, non-benzodiazepines en ramelteon (rozerem) worden meestal voorgeschreven om korte termijn slapeloosheid te behandelen. Andere behandelingen kunnen bijvoorbeeld medicinale kruiden zijn.

Mocht je lijden onder slapeloosheid, is het aan te raden dat je je toestand probeert te begrijpen en probeert te bepalen wat de oorzaak is. Wanneer de slapeloosheid continue aanhoudt, is het misschien nodig om ondersteuning van een medische arts op te zoeken. Hoe sneller je de slapeloosheid behandelt, hoe sneller je weer je goede nachtrust terugkrijgt.